تبلیغات
✔ گَـروهـ ادبـیآتـ مَنطقہ دَه - طرح درس روزانه ادبیّات فارسی پایه: سوم دبیرستان
 
✔ گَـروهـ ادبـیآتـ مَنطقہ دَه
♠کَــلَمآتـ بِدون ِ تَفــَکُر , هَرگـز بہ آسمآن نمے روَنــد ..⇝♠
 
 
جمعه بیستم آذرماه سال 1394 :: نویسنده : مطیعی

 

طرح درس روزانه        درس: ادبیّات فارسی ( 3 )        پایه: سوم دبیرستان:                 نام دبیر عارفه بابین

                                       موضوع درس ادبیات حماسی       مدت زمان 90 دقیقه

1

 

 

 

تحلیل آموزشی

 

 

 

1-      ادبیّات حماسی 

2-      زمینه های اصلی ادبیّات حماسی

3-      بیان خلاصه ای از داستان رزم رستم و اسفندیار و خواندن شعر آن

4-      شرح و تحلیل شعر، شامل: معنی واژه ها، تشخیص آرایه های ادبی و زیبایی های شعر، ویژگی های سبکی و دستوری شعر و برگردان بیت ها به نثر روان امروزی

 

2

 

 

 

 

هدف های کلی درس

 

 

 

 

1-      آشنای با فردوسی و اثر ارزشمند و ماندگار او ،شاهنامه،

2-      آشنایی با مفاهیم و پیام های درسِ « رزم رستم و اسفندیار »

3-      کسب توانایی در تشخیص زیبایی های کلام فردوسی، ویژگی های سبکی و دستوری، زمینه های اصلی ادبیّات حماسی در آثار حماسی و تحلیل آثار حماسی

4-      آشنایی با شاعران حماسی سرای دیگر

5-    آشنایی با آثار حماسی دیگر و ... 

3

 

 

 

هدف های رفتاری درس

 

 

1-      دانش آموزان ابتدا به توضیحات و تحلیل ها و شعر خوانی معلّم گوش می دهند.

2-      دانش آموزان نکات مهم توضیحات معلّم را یادداشت می کنند.

3-      دانش آموزان پس از توضیحات و شعر خوانی معلّم، شعر را می خوانند.

4-      دانش آموزان به هنگام شرح و تحلیل شعر، به صورت گروهی و فعال به پرسش های معلّم پاسخ می دهند.

4

 

 

 

 

 

پیش دانسته ها و ارزشیابی ورودی 

 

 

 

1-      دانش آموزان باید بدانند تحمیدیه چیست و به چه منظوری نوشته می شود و نمونه های دیگری از تحمیدیه را در آثار شاعران و نویسندگان بشناسند.

2-      دانش آموزان باید با آرایه های ادبی، نکات دستوری و سبک شناسی و انواع نثر به خصوص نثر مسجع آشنا باشند.

3-      دانش آموزان باید پیام ها و مفاهیم کلی درس اوّل را بدانند.

4-      دانش آموزان باید بتوانند شعر درس اوّل را به نثر روان امروزی برگردانند و معنی واژه های دشوار درس را بدانند.

5

 

 

انتخاب رسانه های آموزشی متناسب با محتوای درس

 

1-      گچ سفید و رنگی و تخته ی سیاه یا ماژیک های رنگی و وایت برد

2-      لوح فشرده شعر خوانی یا نوار، به همراه دستگاه های پخش تصویر و صدا

3-      کتاب شاهنامه ی فردوسی و چند اثر حماسی دیگر

6

7

 

 

 

 

 

فعالیت های مربوط به معلّم

فعالیت های مربوط به دانش آموز

فعالیت های فردی و اجتماعی

 

 

 

 

 

 

1-      سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب 5 دقیقه

2-      اجرای ارزشیابی ورودی  15 دقیقه

3-      مرور مطالب گذشته  4 دقیقه

4-      آماده سازی ( ایجاد انگیزه ) 3 دقیقه

5-      معرفی موضوع درس جدید  3 دقیقه

6-      تدریس درس جدید 15 دقیقه

1-      دانش آموزان وسایل کمک آمزشی خود را مانند؛ کتاب، دفتر یادداشت و قلم، آماده می کنند و به درس جدید گوش می دهند و نکات مهم درس را یادداشت می کنند.

2-      پس از آن با نظارت معلّم به صورت فعال و گروهی به شرح و تحلیل بیت ها می پردازند، معنی واژه ها، آرایه ها، نکات دستوری و سبکی را بررسی می کنند و شعر را به نثر روان بازگردانی می کنند و مفاهیم بیت ها و پیام درس را درک می کنند.

۲۵ دقیقه

8

 

نتیجه گیری

 

 

پس از تدریس و فعالیت های دانش آموزان، معلّم بار دیگر مباحث مهم درس را به صورت کوتاه و مختصر برای دانش آموزان یاد آوری می کند و با بیان بعضی ابهامات که دانش آموزان آن ها را درک نکرده اند، اهمیّت آموختن درس را به دانش آموزان می گوید.

۵ دقیقه

9

ارزشیابی پایانی

معلّم در پایان سؤالاتی در باره ی ادبیّات حماسی، زمینه های ادبیّات حماسی، شاعران حماسه سرا، معنی واژه ها و تحلیل بیت هایی که ارزش ادبی بیشتری دارند؛ از دانش آموزان می پرسد.

۱۰دقیقه

10

تکلیف برای دانش آموزان

دانش آموزان ضمن مرور درس رستم و اسفندیار باید برای هفته ی آینده درس سوم ( کمال الملک ) را بخوانند، معنی واژه های دشوار آن را پیدا کنند، آرایه های ادبی، نکات دستوری و سبکی درس را تا حد توان بررسی کنند، قالب یا نوع ادبی درس را تحقیق کنند و پیام های درس را در حد توان مشخص کنند

۵دقیقه

 

 

 





نوع مطلب : ارائه مطلب، 
برچسب ها : سرکار خانم عارفه بابین از همکاران گرامی،
لینک های مرتبط :


دوشنبه بیست و سوم بهمنماه سال 1396 03:10
Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is fundamental and all. But think of if you added
some great visuals or videos to give your posts
more, "pop"! Your content is excellent but with pics and video clips, this blog could definitely be one of the greatest in its field.

Terrific blog!
جمعه سوم شهریورماه سال 1396 18:33
Excellent post. Keep posting such kind of info on your page.
Im really impressed by it.
Hey there, You have done an excellent job. I will certainly
digg it and in my view suggest to my friends. I'm confident they'll be benefited
from this website.
یکشنبه بیستم فروردینماه سال 1396 22:30
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.
I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you aren't already ;
) Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


۩ باسلام خدمت بازدید کنندگان عزیز.۩

بـــــــــه وبلاگ تخصصی گروه ادبیات منطقه ده خــــــــوش آمدیـــد.⇝

هدف ازطراحی و راه اندازی این وبلاگ؛ایجاد ارتباط میان همکاران ادبیات منطقه
است،تا با ارائه مطالب تازه،بکر و جذاب ادبی ،نکات دستوری ،زندگی نامه شعرا و نویسندگان،نقد و بررسی و... بــرای همکاران عزیز مفیدواقع گردد.
امید است که دوستان با ارسال مطالب خود در غنای هرچه بیشتر این مطالب ما را یاری فرمایند.



مدیر وبلاگ : مطیعی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
داستان روزانه
IS